După ce a condus Rusia timp de 8 ani, Vladimir Putin şi-a “numit” succesorul în persoana lui Dmitri Medvedev, fost viceprim-ministru şi preşedinte al gigantului energetic Gazprom. Nominalizat drept candidat şi susţinut chiar de către Putin, Medvedev a fost investit în funcţia de preşedinte al Rusiei pe 7 mai 2008, după ce a câştigat scrutinul cu mai bine de 70% din voturi.
Nu este nici un secret faptul că Medvedev îşi datorează popularitatea lui Putin şi maşinii propagandistice puse în mişcare de Kremlin în ultimii 3 ani. Prima dovadă de “recunoştinţă”: Medvedev l-a numit în scurt timp pe Putin prim-ministru. Desigur că există voci, şi nu puţine, care susţin ideea că Medvedev a fost “promovat” la preşedinţie doar ca să execute ordinele lui Putin, cel care va conduce “de facto” Rusia în continuare.
Acestea ar fi, în linii mari, informaţiile la care opinia publică a avut acces în ultima vreme. Dar există şi elemente mai puţin comentate, dar deloc de neglijat, ale acestei campanii electorale şi ale “maşinii propagandistice” de care vorbeam mai devreme. Şi mă refer la “Nashi”.
Cine este “Nashi”?
“Nashi” (în traducere “al nostru”) este o organizaţie de tineret, creată în 2005, finanţată cu multă discreţie de către Kremlin şi Gazprom, care are ca scop transformarea tinerilor din Rusia, în mare parte apolitici, în activişti pro-Kremlin. “Nashi” are deja peste 10.000 de membrii care se auto-intitulează “generaţia Putin” – prima generaţie care a ajuns la maturitate în Rusia post-sovietică.
Ideologia “Nashi”
Este sintetizată de un manifest bazat pe scrierile lui Vladislav Surkov, principalul consilier pe probleme politice al lui Putin. Platforma ideologică “Nashi” este definită de o devoţiune necondiţionată faţă de Vladimir Putin şi de o intensă ostilitate faţă de adversarii acestuia.
Ideologia “Nashi” trece însă dincolo de politică. Ea promovează toleranţa etnică şi se opune aşa-numiţilor “skinheads”, încurajează înrolarea în armată, susţine orfanii, pensionarii şi veteranii de război. În ceea ce priveşte problematica socială “Nashi” face campanie împotriva alcoolului şi tutunului şi promovează o atitudine conservatoare pe subiecte ca anticoncepitionalele sau prezervativele pe care nu le recomanda tinerilor.
“Nashi” face apel la naţionalism şi opţiunile sale sunt clar anti-occidentale şi anti-americane. La sediile lor sunt afişate sloganuri cum ar fi: “să devii lider!”, “generaţia Putin”, “Rusia înainte!”. Revistele editate de organizaţie previn tinerii împotriva “ameninţării Americane”. Într-o fotografie propagandistică o stradă principală din Moscova este redenumita “Bulevardul George Bush” şi se spune: “acest lucru se poate întâmpla mâine dacă tu dormi!”. Îndoctrinarea merge foarte departe: toţi liderii opoziţiei sunt denumiţi “fascişti” cu o fervoare care nu poate fi decât îngrijorătoare.
Activiştii “Nashi”
Liderii Nashi se numesc “comisari”. Ei au ca misiune recrutarea de noi membri şi promovarea doctrinei. Activiştii “Nashi” sunt folosiţi pentru a înscena acţiuni care trebuie să pară activităţi independente ale tinerilor, ele fiind de fapt campanii întreţinute de către Kremlin. De asesemnea ei organizează unităţi paramilitare menite să contracareze protestele opoziţiei şi să facă, la rândul lor, mişcări de agitaţie; doar la Moscova “Nashi” a organizat un marş de susţinere în favoarea lui Putin la care s-au adunat peste 200.000 de activişti.
Ce spun criticii
“Nashi” este doar un element dintr-o reţea de complexă şi sofisticată de pseudo-instituţii, pseudo-grupuri şi pseudo-activităţi, la fel cum parlamentul Rusiei nu este unul autentic, el fiind manevrat de către administraţia de la Kremlin.
Oponenţii “Nashi” consideră organizaţia ca o replică modernă a Komsomolului, aripa de tineret a Partidului Comunist din fosta Uniune Sovietică. Culorile şi simbolurile sunt similare: membrii poartă cărţi şi tricouri de culoare roşie ca semn de raliere când participă la marşuri sau manifestaţii. Ca şi în cazul komsomolistilor membrii “Nashi” au o puternică motivaţie de a ajunge lideri: “comisarii” sunt adesea promovaţi în slujbe din diferite agenţii guvernamentale importante.
Kremlinul riscă să scape de sub control valul de activism “Nashi”, mai ales acum când campania electorală s-a încheiat. “Nashi” a investit resurse în aceşti tineri şi ei au fost învăţaţi să organizeze acţiuni de masă sau de protest. Într-un viitor nu prea îndepărtat însă, aceeaşi tineri îşi pot schimba opţiunile, atunci când vor constata că aşteptările le-au fost înşelate. Până acum ei au fost loiali dar mâine ei pot deveni o reală opoziţie. Este foarte posibil ca în interiorul “generaţiei Putin” să germineze lent o nouă revoluţie…