Nu doar Moldova vrea autostradă

Pentru toţi ieşenii din Bucureşti (şi nu numai), cu dedicaţie specială, un comunicat de presa al prietenilor mei de la Grupul civic „Împreună pentru A8” şi Asociaţia „Moldova vrea autostradă”:

Un marş de protest motorizat va avea loc sâmbătă, 19 mai 2018, pentru construcţia de autostrăzi în Moldova, infrastructură esenţială pentru scoaterea regiunii din izolare şi conectarea acesteia la Europa.

Sute de maşini din mai multe judeţe- Iaşi, Vaslui, Bacău, Suceava, Botoşani, Galaţi, Vrancea, dar şi din Brăila, Buzău, Harghita şi Mureş, se vor deplasa încolonate spre destinaţia finală Piaţa Victoriei, unde ar urma să ajungă după ora 17,00.

Va fi cel mai mare protest motorizat care a avut loc vreodată în România.

Marşul este organizat de două asociaţii civice cu filiale în toată regiunea – ” Împreună pentru A8” şi” Moldova vrea autostradă”.

Din anul 2007, de când s-a dat startul construirii infrastructurii mari în zona Moldovei, nu numai că nu s-a construit nici un metru de autostradă, dar nu există în acest moment nici măcar contracte încheiate pentru refacerea studiilor de fezabilitate. Mai grav: nu sunt nici măcar fixate date clare pentru licitarea acestor contracte!

Pentru Autostrada A8 (Iaşi-Târgu Mureş, care ar lega Moldova de rutele europene), au fost anulate până acum două studii de fezabilitate, situaţia fiind la momentul de faţă tot la punctul zero, după 11 ani, exact ca în 2007.

Pentru Autostrada A7 (sau drum expres, Guvernul încă nu s-a decis asupra categoriei), au fost amânate licitaţiile pentru studiile de fezabilitate de 16 ori în 5 ani! Acum două zile a avut loc ultima amânare – data de 15 mai 2018 era termenul pentru evaluarea ofertelor pe tronsonul Buzau – Focşani din A7. S-a amânat pentru a 16-a oară! Noul termen: 16 iulie 2018.

Protestul atrage atenţia Guvernului României, Ministerului Transporturilor, CNAIR, că lipsa autostrăzilor blochează investiţiile regionale, creează subdezvoltare, dezechilibre la nivelul României, generează emigrări masive ale forţei de muncă – şi că răbdarea celor 7 milioane de români, din Moldova şi restul judeţelor care depind economic de A7 şi A8, s-a terminat.

Organizatorii protestului solicită o întâlnire cu Prim-Ministrul României, doamna Viorica Dăncilă, cu Ministrul Transporturilor, domnul Lucian Şova, pentru a primi garanţii oficiale ferme şi o foaie de parcurs cu termene şi acţiuni clare pentru deblocarea construcţiei Autostrăzilor A8 şi A7, esenţiale pentru egalizarea dezvoltării interregionale în România.

În acest sens, organizatorii au înaintat o solicitare publică autorităţilor menţionate.

Evenimentul de sâmbătă este unul exclusiv civic şi transmite revolta cetăţenilor faţă de minciunile şi incompetenţa din ultimii 11 ani ale guvernanţilor şi cerinţa: Vrem urgent autostrăzi şi dezvoltare în Moldova!

Solicitările noastre:

  1. VREM UN TERMEN CLAR. Impactul lipsei acestei infrastructuri este plătită sever de milioane de români cărora li se refuză accesul la dezvoltare. Mediul de afaceri este profund afectat de lipsa autostrăzilor în Moldova, ceea ce are impact inclusiv asupra bugetului naţional. România nu atrage fonduri europene nici măcar pentru obiective majore şi esenţiale de infrastructură, deşi există linii de finanţare special destinate, cum ar fi POIM. Având în vedere că în acest moment nu există nici un angajament oficial cu privire la construcţia autostrăzii A8 Iaşi-Târgu Mureş, cerem ca Guvernul României să îşi asume un termen clar pentru licitarea studiilor de fezabilitate pentru cele trei tronsoane, dar nu mai târziu de 1 septembrie 2018.
  2. VREM CA A7 SĂ FIE AUTOSTRADĂ. Ruta A7 Ploieşti-Suceava să intre în categoria Autostrăzi (şi nu Drumuri Expres), deoarece şi această investiţie este, ca şi A8, vitală pentru legarea economiei Moldovei la infrastructura naţională.
  3. VREM UN RITM ACCELERAT DE LUCRU. Vrem ca Guvernul României să îşi asume public şi oficial un ritm accelerat de realizare a investiţiilor A8 şi A7, printr-o foaie de parcurs cu termene şi acţiuni ferme.
  4. VREM EFICENTIZAREA CNAIR. Dat fiind faptul că CNAIR este responsabilă în mod direct de lipsa autostrăzilor din România, solicităm să devină o prioritate naţională eficientizarea acestei instituţii esenţiale pentru dezvoltarea economică a României: evaluarea funcţionarilor din CNAIR, înlocuirea celor incompetenţi şi recrutarea de profesionişti de top.
  5. VREM UN DEPARTAMENT SPECIAL PENTRU INFRASTRUCTURA DIN MOLDOVA. În vederea accelerării demersurilor şi spargerii blocajului informaţional referitor la aceste investiţii esenţiale şi având în vedere întîrzierea majoră faţă de celelalte regiuni ale ţării, solicităm înfiinţarea unui Departament pentru Infrastructură în Moldova. Acesta ar urma să creeze legătura între Guvern, ministere, autorităţi locale, mediul de afaceri şi societatea civilă şi să monitorizeze realizarea acestor investiţii. Departamentul ar trebui să fie în subordinea directă a Primului Ministru.

De modul în care Guvernul României va da curs acestor solicitări va depinde calendarul acţiunilor noastre civice, care se vor opri numai când investiţiile A8 şi A7 vor fi finalizate.

Notă:

Pentru întreg evenimentul de sâmbătă, mesajele oficiale ale evenimentului sunt oferite de: Cătălin Urtoi (0740 844 986) si Adrian Covăsnianu (0763 657 786) (coordonatori coloana 2), Ionel Apostol (0735 174 081), Dorin Dobrincu (0724 586 106), Mihaela Munteanu (0740 513 864), Dan Radu (0745 345 100) (coordonatori coloana 1).

Declaraţiile altor persoane reprezintă opiniile private ale celor care le emit şi nu sunt asociate oficial demersului nostru.